|
Voedingssupplementen wetenschappelijk
onderzoek | Studie Harvard Universiteit |
* Voedingssupplementen: Wetenschappelijk onderzoek Havard Universiteit
* Goedkope voedingssupplementen worden duur betaald
* Voedingssupplementen gebruik werd al geadviseerd voor mens en dier in.....1936
* STOP het verbod op hoog gedoseerde voedingssupplementen in Europa
* Wat zijn de sociale en economische gevolgen voor overgewicht en ondervoeding?
* Antioxidanten en vrije radicalen
* Scheurbuik is terug in de 21 ste eeuw door vitamine C gebrek
* Afvallen is een gevaar voor ernstige ondervoeding
* Heeft driekwart van alle Nederlanders geringe tot ernstige voeding tekorten?
* Natuurlijke voedingssupplementen verbeteren de base & zuren balans
* Voeding nieuws en voorlichting: Wat vertellen de media?
* Hoe belangrijk is uw gezondheid?
* Alliance Natural Health
* Eboek Gezondheid Preventie
* Bloedonderzoek geeft inzicht in uw vitamine opname en het gebruik van voedingssupplementen
* Voedingssupplementen niet wetenschappelijk bewezen volgens het voedingscentrum
* Voedingssupplementen NOC / NSF / IOC gekeurd
* Voedingssupplementen: Veel gestelde vragen / FAQ
* De voedingspiramide, gebruik dagelijks voedingssupplementen
* Voedingssupplementen gebruik studie naar gedrag criminelen
* Voedingssupplementen studie naar intelligentie kinderen
* Voedingssupplementen omzetgroei U.S. tussen 1992 ~ 2003
* Vitamine informatie
Voedingssupplementen studie
Studie antioxidant suppletie naar het effectieve opname capaciteit. Meer als 100 miljoen Amerikanen consumeren dagelijks vitamine supplementen. De meeste nemen deze supplementen zonder medisch advies, mogelijke medicijnen interactie en kennis van de voordelen en mogelijke schadelijke werking. Dokters worden vaak gevraagd naar de optimale dosis van antioxidanten. Ook krijgen zij veelvuldig vragen naar aanleiding van een recent artikel in een magazine, krant of andere media. De groeiende wetenschappelijke en publieke interesse in de rol van antioxidanten is sterk gestegen. Ook studies met name tot het gebruik van antidepressiva en chemotherapie in relatie tot interactie met vitaminesupplementen. Kennis over de optimale opname van antioxidanten is dan ook nog steeds niet bekend, mede door de biochemische individualiteit van iedere persoon.
Huidige normen te laag
De huidige norm (ADH)(Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) in de US aangeduid als Recommended Daily Values (RDVs) is bedoeld om voldoende bouwstoffen binnen te krijgen om niet ziek te worden. Tegenovergesteld is de insteek om optimale voeding, vitamine, mineralen, antioxidanten etc op te nemen om de algehele gezondheid te verbeteren en de kans op ziektes te minimaliseren. Hoewel deze normen nog moeten worden vastgesteld geven vele onderzoeken al aan dat deze aanmerkelijk hoger liggen dan wat nu de (ADH) en (RDVs) aangeven. Nieuw onderzoek naar deze mogelijkheden schept altijd weer andere vragen, tegenstrijdige denkbeelden, belangen en conclusies.
Toegepaste suppletie
Een onderzoek uitgevoerd door de Harvard universiteit (ISSN-1521-4524) onder 80 gezondheid professionals i.s.m. SpectraCell laboratoria. Alle in goede gezondheid verkerende personen tussen 35 en 52 jaar werden acht weken voor de test onthouden van enige vorm van suppletie. De groep werd in twee verdeeld en getest op een range aan vitamine en de totale antioxidanten functionaliteit. De aanbevolen intracellulaire antioxidanten functie van 75% werd voor aanvang van de suppletie slechts bij één persoon vastgesteld. De groepen kregen verschillende hoeveelheid vitamines toegediend. Beide groepen kregen suppletie met onder andere: vitamine C 2000 mg, Vitamine E 600 IU, Beta Carotene 5000 IU, Q10 30 mg, alpha-lipoic-zuur 30 mg. Groep 1 kreeg bovendien 1000 mg N-acetylcysteine (NAC).
Controle aanbevolen
Bij de test kwamen verschillen naar voren tussen beide groepen (zie tabel). Bij 42,8 procent kwam een achteruitgang naar voren in de totale antioxidanten functie wat aangeeft dat verdere studie naar verschillende doseringen noodzakelijk is. Dit geeft bovendien aan dat een controle aan te bevelen is om de verlangde effecten van suppletie te bereiken.
Effect op mensen met verminderde |
antioxidanten functie |
|
|
|
Suppletie zonder NAC
|
Voor suppletie
|
Na suppletie
|
% Verandering
|
Antioxidant Functie
Vitamine C (uM/L)
Vitamine E (mg/dl)
|
64,5
39,9
0,74
|
45,1
34,2
0,9
|
- 30,1%
- 14,3 %
+ 21,6 %
|
|
Suppletie inclusief NAC
|
Voor suppletie
|
Na suppletie
|
% Verandering |
Antioxidant Functie
Vitamine C (uM/L)
Vitamine E (mg/dl)
|
52,1
31,3
0,45
|
40,5
57,7
1,39
|
- 22,3 %
+ 84,3 %
+ 209,6 %
|
Effect op mensen met toegenomen |
antioxidanten functie |
|
|
|
Suppletie zonder NAC
|
Voor suppletie
|
Na suppletie
|
% Verandering
|
Antioxidant Functie
Vitamine C (uM/L)
Vitamine E (mg/dl)
|
38,8
33,6
0,75
|
64,8
36,4
1,28
|
+ 67,0 %
+ 8,3 %
+ 70,7 %
|
|
Suppletie inclusief NAC
|
Voor suppletie
|
Na suppletie
|
% Verandering
|
Antioxidant Functie
Vitamine C (uM/L)
Vitamine E (mg/dl)
|
44,2
38,9
0,40
|
63,3
36,2
1,36
|
+ 43,3 %
- 6,9 %
+ 240,0 %
|
| Referentie kader |
|
|
|
Antioxidanten functie (%) |
0 - 25 %
26 - 75 %
76 - 100 %
|
Tekort
Gemiddeld
Aanbevolen
|
|
Vitamine C (uM/L)
Vitamine E (mg/dl) |
26,1 - 84,6
0,5 - 1,8
|
|
|
© reprint www.ana-jana.org najaar 2004
Onderzoek i.s.m. SpectraCell Laboratories
|
eBoek: Super Gezonde Fruit Smoothie
Mike Donkers heeft deze super smoothie grotendeels samengesteld. Als je leest wat het allemaal voor je gezondheid kan betekenen, ... Hoeveel wetenschappelijk onderzoek er allemaal al gedaan is. Hoe weinig ik daarvan wist (!) en met mij vele anderen. Doe eens gek en vervang drie weken lang één broodmaaltijd voor de Super Fruit Smoothie. Ik daag je uit en ..... Open / Download eBoek Super Fruit Smoothie
|
 |
|
| Reactie(s) [ Voorwaarden ] |
|
|
|
|
|
|
|
Recentelijk toegevoegd |
|
Podcasts Gezondheid radio |
|
|
|
|